۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 803619

وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت تسهیلات بانکی به ۲۵ هزار کشاورز خبر داد و گفت: بر اساس ابلاغیه اخیر، کشاورزانی که چک برگشتی و بدهی معوق دارند، می‌توانند از تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی اصلاح نظام یارانه‌ای بانک کشاورزی بهره‌مند شوند.

پرداخت تسهیلات بانکی به ۲۵ هزار کشاورز

به گزارش قدس آنلاین، «سید جواد ساداتی نژاد» روز دوشنبه در همایش نقش تشکل‌های بخش کشاورزی و صنعت غذایی کشور در گام دوم انقلاب که به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در سالن خوشه  وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، درباره تخصیص  تسهیلات به دامداران و مرغداران اظهار کرد: ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تولیدکنندگان صنعت دام و طیور در نظر گرفته شده که امکان دریافت آن برای تمامی تولیدکنندگان وجود دارد و وزارتخانه پیگیر این موضوع است.

وی افزود: دریافت تسهیلات از بانک کار دشواری است اما بانک کشاورزی تا امروز تلاش کرد به روند تسهیلات‌دهی سرعت ببخشد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۵ هزار نفر تسهیلات دریافت کرده‌اند، گفت: یکی از مهم‌ترین موانع برای دریافت تسهیلات، چک‌های برگشتی و بدهی‌های معوق کشاورزان بود که در آن مورد هم مصوبه‌ای دریافت کردیم که از روز شنبه گذشته برای اجرا ابلاغ شده است بنابراین از این پس بدهی معوق و چک‌های برگشتی مانع دریافت تسهیلات نخواهد شد.

نقش اصلی تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در بخش کشاورزی

ساداتی نژاد اضافه کرد: زمانی که در کمیسیون کشاورزی بودم تا به امروز همچنان معتقدم که بخش کشاورزی مردمی‌ترین و خصوصی‌ترین بخش اقتصادی کشور است؛ بنابراین باید به تشکل‌ها و اتحادیه‌های مربوطه  نقش اصلی داده شود، زیرا آنها برخواسته از مردم هستند و می‌توانند مشکلات این حوزه را برطرف کنند.

وی ادامه داد: در مرحله سوم طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها هستیم که به بخش تولیدکنندگان مرتبط است و قبل از اجرای طرح با اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی جلساتی برگزار و دغدغه‌های آنها شنیده شد و اکنون ما با قدرت پیگیر دغدغه‌ها و رفع مشکلات آنها هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تامین سرمایه در گردش و خرید مازاد محصولات از موضوعاتی بود که تشکل‌ها بیان کردند و ما پیگیریم.

خرید ۸۰۰ تن مرغ مازاد در یک روز

ساداتی نژاد درباره مازاد تولیدات پروتئینی، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان مرکزی تعاون روستایی اقدام به جمع‌آوری مازاد تولیدات کشاورزان کرده‌اند به طوری که از دو هزار تن مرغ منجمد که قبلاً خریداری می‌شد. روز گذشته حجم خرید به  ۸۰۰ تن  رسیده و  تخم‌مرغ‌های مازاد نیز به همین صورت خریداری می‌شود.

خرید قراردادی محصولات کشاورزی در دستور کار است

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: خرید قراردادی هم در دستور کار قرار دارد که در این خصوص قرار است با کمک اتحادیه‌ها و تشکل‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.

وی همچنین به کشاورزی قراردادی اشاره کرد و افزود: امسال تلاش داریم در حوزه گندم اقداماتی که از گذشته به جا مانده را پیش ببریم و  بخش خصوصی باید پای کار بیاید تا بتوانیم کل گندمزارها را تحت پوشش کشاورزی قراردادی درآوریم.

ساداتی نژاد ادامه داد: از کارخانه‌های و شرکت‌های بزرگ درخواست داریم که کشاورزی قراردادی را در همه بخش‌ها از جمله گندم، آرد، ماکارونی، اسانس گیری، گیاهان دارویی فعال کنند تا کشاورز ما از روز اول مشتری خود را بشناسد و از سوی او مورد حمایت قرار گیرد.

برنامه واگذاری حوزه بازار به اتحادیه‌ها و تشکل‌ها

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: هر کاری که در بخش دولتی انجام می‌دهیم با ضریب ۱۰ برابر تشکل‌ها و اتحادیه‌ها آن را مطلوب‌تر انجام می‌دهند، بنابراین  امیدواریم آنچه برنامه ریزی کردیم، یعنی واگذاری حوزه بازار به اتحادیه‌ها زودتر انجام شود.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل نگرانی واگذاری بازار به بخش خصوصی این است که گفته می‌شود بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تفاوت گذاشته می‌شود، اما باید بدانیم که بزرگ‌ترین حمایت از مصرف‌کنندگان در واقع حمایت از تولیدکنندگان است، زیرا وقتی تولید نباشد در عمل قیمت‌گذاری معنایی ندارد.

ساداتی نژاد گفت: البته برخی احساس می‌کنند ممکن است تشکل‌ها از تولید حمایت کنند و مصرف‌کننده جا بماند، اما این‌گونه نیست، زیرا اگر قیمت به‌درستی تعیین نشود، مصرف‌کننده هم وجود نخواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: امیدواریم در گام دوم انقلاب با برجسته‌سازی نقش اتحادیه و تشکل‌های بتوانیم وظایف خود را به‌خوبی انجام بدهیم و با واگذاری وظایف به اتحادیه‌ها و ایجاد اعتماد متقابل به سمت رشد، توسعه و تجاری‌سازی بخش کشاورزی گام برداریم.

 همایش نقش تشکل‌های بخش کشاورزی و صنعت غذایی کشور در گام دوم انقلاب که به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی با حضور نمایندگان تشکل‌ها، اتحادیه و تعاونی‌های مختلف این بخش برگزار شد و در پایان از تعدادی از تشکل‌ها تقدیر به عمل آمد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.